Hoogstraat - bezwaar omgevingsvergunning

Alkmaar en Bergse gaslampDe Vereniging Binnenstad maakt bezwaar tegen de verleende omgevingsvergunning nr. WO/2014/305. Dat betreft het aanbrengen van 14 openbare verlichtingsarmaturen(Bergse gaslamp) aan de gevels van de monumenten Hoogstraat 1b, 5, 7, 15, 19, 23, 25, 29, 4, 12, 14, 22, 26a en 36.

Het gaat de vereniging om de samenhang in het verlichtingsplan van de historische binnenstad. In straten met een uitgesproken historisch karakter zou de nostalgische armatuur (type Alkmaar) worden toegepast en in de andere straten de Bergse gaslamp. De Hoogstraat is een van de belangrijkste historische straten in de middeleeuwse kern(zie lees verder).

De Vereniging Binnenstad bracht de inconsistentie in het verlichtingsplan al eerder nadrukkelijk onder de aandacht van het college van B&W, de raad en de betrokken ambtelijke diensten. Het is overigens opmerkelijk dat er al 14 armaturen Bergse gaslamp zijn besteld voorafgaand aan de tervisielegging en aan de definitieve verlening van de omgevingsvergunning.

Straten worden niet vaak heringericht. Het zal ettelijke decennia duren vooraleer er opnieuw sprake zou kunnen zijn van een herinrichting. Het is dus zaak juist nu, op het moment van herinrichting, de samenhang in ogenschouw te nemen. Het ontbeert het college en de raad kennelijk aan besef of lef de samenhang te bewerkstelligen.

De Vereniging kan in dit stadium alleen nog maar de mogelijkheid van een bezwaar tegen de omgevingsvergunning aanwenden. Ze zal de direct betrokkenen, de bewoners van de Hoogstraat, assisteren bij het persoonlijk indienen van een bezwaar. Een voorbeeld is hieronder te downloaden.

Straten met een uitgesproken historisch karakter
De Hoogstraat is een van de belangrijkste historische straten in de middeleeuwse kern. Tot in historisch opzicht belangrijke straten moeten die straten gerekend worden waarin veel Rijks- en Gemeentelijke monumenten voorkomen. Zoals uit onderstaand overzicht blijkt is de Hoogstraat een van de belangrijke historische straten.

Straat
Aantal monumenten

Percentage monumenten

Totaal Rijksm.
In de straat Rijksm.
in de straat
Grote Markt 30 21 79% 55%
Kremerstraat 26 2 79% 6%
Engelsestraat 23 15 66% 43%
Kortemeestraat 19 1 56% 3%
Fortuinstraat 23 15 82% 54%
Steenbergsestraat 35 5 70% 10%
Beursplein 3 0 43% 0%
Lievevrouwestraat 47 37 85% 67%
Potterstraat 26 4 46% 7%
Bosstraat 20 0 51% 0%
Korte Bosstraat 5 0 45% 0%
Hoogstraat 30 26 77% 67%

Samenhang

Overzicht historische armaturen

Tot nu toe zijn de 'historische' armaturen in de volgende straten aangebracht:
Grote Markt, Kremerstraat, Engelsestraat, Kortemeestraat, Fortuinstraat, Steenbergsestraat, Beursplein, Lievevrouwestraat, Potterstraat, Bosstraat, Korte Bosstraat, deel Lindebaan, stukje Coehoornstraat, stukje Koepelstraat en een armatuur in de Kerkstraat ter hoogte van de zijingang van de Sint Gertrudiskerk. In dit kader moet ook het onlangs heringerichte Korenbeursplein genoemd worden.
De Hoogstraat past precies in deze structuur.