Bergen op Zoom aan de Loire

Bergen op Zoom in één naam genoemd met stadspaleis het Markiezenhof

MarkiezenhofMet het Markiezenhof bezit Bergen op Zoom een voor de voormalige Nederlanden (de Benelux en Noord-Frankrijk) volstrekt uniek stadspaleis. Uniek omdat er, zelfs in de Belgische kunststeden, geen vergelijkbaar gebouwencomplex meer te vinden is. Sommige van die steden hebben restanten (Brussel, Antwerpen, Gent) of een na grote oorlogsschade herbouwd exemplaar zoals in Mechelen. Alleen in Bergen op Zoom staat een nog volledig stadspaleis. Compleet met de dienstgebouwen en zelfs de tuinmuur. Zo uitzonderlijk dat de beroemde Franse Michelingids het niet bestempelt met ‘een omweg waard’, maar spreekt van ‘het doel van de reis’; drie sterren! Het Markiezenhof is mede door de entourage van de gerestaureerde binnenstad in cultuurhistorisch en architectonisch opzicht te vergelijken met de beroemde Engelse landhuizen en de fameuze kastelen aan de Loire.

Bergen op Zoom in één naam genoemd met stadspaleis het Markiezenhof (vervolg)

In Bergen op Zoom zijn de bevolking en haar bestuurders zich nog onvoldoende bewust van het internationaal belang van dit stadspaleis. Het dit jaar vastgestelde en nu in uitvoering zijnde beleidsplan getuigt daarvan: minder vloeroppervlak dan voorheen voor een regionaal museum met een kermis en een spotprent poot. Daarnaast een leeszaal voor het archief en kantoren voor ambtenaren en derden. Een gemiste kans, omdat het gebouw zelf zoveel te bieden heeft.

De klok terugdraaien kan voorlopig niet, de kabels voor de computers zijn al getrokken en de bureaus besteld. Wel kan de stad alvast een voorschot nemen op het keren van het tij. Zo kan er wellicht een vertrek worden gevonden waar met een audio-visuele presentatie, maquette, documenten, voorwerpen en interactieve programma’s de geschiedenis van stadspaleizen in het algemeen en die van het Markiezenhof in het bijzonder worden gepresenteerd. Misschien kan er nog wel een ruimte worden vrijgemaakt waar scholieren en bezoekers zich door middel van wissel tentoonstellingen laten informeren over de leefwijze van de markiezen. De woning van de hofmeester naast de toren leent zich hier uitstekend voor. De gemeente verhuurt deze nu, eeuwig zonde, als kantoor aan derden. Wanneer het voorgaand idee nog niet haalbaar is, waarom dan, in samenwerking met een van de hotels in de stad, en met respect voor het gebouw, hier geen‘logeren in stijl’ gerealiseerd. Per slot van rekening is het hof een woonpaleis. Een ander idee: Engelse voorbeelden laten zien dat je met de keuken van het Markiezenhof oneindig meer kunt doen dan er een werkplaats van maken zoals nu gebeurt. Zo zijn er veel meer mogelijkheden.

Reactie uit het veld:

Wim van Breda (55) tot mei 2006 algemeen directeur/bestuurder Rabobank Bergen op Zoom, diverse maatschappelijke functies, waaronder bestuurslid Stichting Stadsherstel en voorzitter NV Stadsherstel Bergen op Zoom.

Het is enerzijds een fantastisch idee doch anderzijds wenselijk om er toch nog eens goed over na te denken. De gemelde uitgangspunten betreffende de mogelijke ontwikkeling ( exploitatie) van het Markiezenhof zijn niet nieuw. Prachtige ideeën zijn soms zeer weerbarstig , omdat de belangen van partijen soms op basis van oneigenlijke argumenten niet voldragen ( kunnen) worden. Daarnaast spelen middelen altijd een grote factor om grotere doelen te bereiken. Deze idealen kunnen dan ook alleen bereikt worden indien we bereid zijn langdurig en constructief in deze projecten te investeren in zowel materiële als immateriële zin.

Het Markiezenhof is uniek in zijn soort, met zijn gezicht naar het Scheld gericht, heeft hij vele eeuwen doorstaan. Daardoor is het juist de uitdaging om de ideeën aangedragen door de Vereniging Binnenstad te omarmen en op basis van gemeenschappelijke verantwoordelijkheid (gemeente en ondernemers) inhoud te geven. Een goed voorbeeld daarvan is het initiatief om het Markiezenhof een plaats te geven in Madurodam. Eéndracht geeft dus ook kracht.

Wie zou er niet in een trouwsuite van het Markiezenhof zijn eerste huwelijksnacht willen doorbrengen en ’s ochtends het ontbijt geserveerd te krijgen door de Markies van Bergen op Zoom? Fantastisch toch! Historische gebouwen kunnen o.a op die wijze tot leven worden gebracht. Juist door kinderen en bezoekers. Laat hen weer aan het verleden snuiven door middel van unieke aansprekende tentoonstellingen voor een breed publiek, presentaties, kennisoverdracht , uitvoeringen etc. en laat de bezoekers daar hun eigen rol in spelen. Maak desgewenst afspraken met scholen om b.v. geschiedenisles aldaar te doceren.

Ontwikkel dit Paleis tot een ontmoetings – en verblijfsruimte voor alle gezindten vanuit heel Nederland, misschien wel heel Europa.

Ik begrijp ook dat deze wilde ideeën gefinancierd moeten worden. Daarvoor zijn naar mijn mening ook voldoende mogelijkheden, indien de ruimten beschikbaar worden gesteld aan belangstellenden en ondernemers. Zorg voor voldoende naamsbekendheid in Nederland en draag daarbij Bergen op Zoom uit als dé stad met vele monumentale gebouwen. Bergen op Zoom moet in één naam genoemd worden met het Markiezenhof en de overige monumentale panden , maar dan niet vanuit de mythe ‘het jubelstadje aan de Schelde’, doch vanuit de mooie gedachte en symbolisch verwoord als Bergen op Zoom aan de Loire.