Stad van Stoet en Spel

Volop mogelijkheden voor Bergen op Zoom:

Jan metten LippenVriend en vijand zijn het er over eens! Bergen op Zoom is een stad van stoet en spel. In termen van ‘kansen’ en  ‘het op de kaart zetten’  van Bergen op Zoom biedt dit gegeven fantastische mogelijkheden:

Het thema sluit aan bij een sterke kant van de huidige, stedelijke cultuur: straattheater, uitvoeringen van de Vierschaar, vastenavondoptocht, Maria-ommegang, Stadsreuzen, muziek op straat, maar ook Stichting Historische Kledij (HIK), jeugdmonumentendag, de Borgerij en het Sint Sebastiaan gilde. Dit thema sluit aan bij de bereidheid van mensen, organisaties, instellingen en bedrijven om zich in te zetten en samen te werken voor dit type activiteiten.

Volop mogelijkheden voor Bergen op Zoom (vervolg)

Jan metten Lippen en Trui van de TorenStad van Stoet en Spel maakt in positieve zin gebruik van het chauvinistische karakter van veel inwoners van Bergen op Zoom en sluit aan bij het historisch karakter van Bergen op Zoom. Almere of Zoetermeer, maar ook Oss of Eindhoven vormen in de verste verte geen decor en ambiance voor optochten, openluchtspelen of opera’s en musicals. Het sluit ook aan bij de haast ongekende mogelijkheden die Markiezenhof, Gertrudiskerk, Maagd, stadhuis, Ravelijn en Havenkwartier ieder voor zich bieden en zeker ook in samenhang.

Het thema Stad van Stoet en Spel biedt alle ruimte voor uitbreiding en variatie. Denk hier aan een festival van narren of festival van levende standbeelden. Maar er is veel meer: festivals voor mime, voor acrobaten en jongleurs, openluchtuitvoeringen van opera’s (wat in het regenachtige Engeland kan, kan ook hier), optredens van dichters, schrijvers en/of musici in historische huizen in de binnenstad al dan niet gecombineerd met een internationale boekenmarkt. Een en ander op basis van een jaarlijks terugkerend thema in de sfeer van stoet en spel (zie project  ‘chambres d’amis’ in Gent: kunst in particuliere huiskamers). Men kan ook denken aan atelierweken met als invalshoek bijvoorbeeld technieken van het middeleeuws theater, praalwagens in de renaissance,  het decor in de baroktijd, tableaux vivant in de negentiende eeuw of hedendaagse historische spelen.

Een nog onbenutte kans: geen enkele stad in de Benelux of West Europa profileert zich nog op het thema ‘Stoet en Spel’. Bergen op Zoom plaatst zich op de kaart door:

het organiseren van een jaarlijkse internationale wedstrijd in de sfeer van stoet en spel (manuscripten, decors, kleding, wagenspelen, muziek, praalwagens en dergelijke).
 het uitgeven van een publicatiereeks op het terrein van stoet en spel, het houden van internationale symposia rond dit thema.
- het verzorgen van een internationaal West-Europees informatiepunt voor stoeten en groots opgezette (historische) spelen, schrijvers, regisseurs, organisatiebureaus, decorbouwers, toeleveranciers.
-  Verzamelen en toegankelijk maken van literatuur hierover.

Wanneer samenwerking met een of twee andere Europese steden wordt gezocht, kunnen voor deze en andere internationale initiatieven in Brussel financiële bijdragen worden verkregen.

Reactie uit het veld

Harry RemijnHarry Remijn, voorzitter van Stichting De Vierschaar

Een fantastisch idee want als er mogelijkheden liggen om enkele van de genoemde alternatieven te realiseren zouden we van Bergen op Zoom een kenniscentrum van Stoet en Spel kunnen maken. We geven hoog op van onze bestaande stadscultuur die doorweven is van toneel en andere verkleedpartijen. We gaan prat op de mogelijkheden die er liggen voor de stad met een bevolking waarvan men beweert dat ze liever ‘verkleed’ de stad in gaat dan in haar goede, zondagse pak. Dat is de voedingsbodem waarop ideeën zoals genoemd kunnen ontkiemen!

Spel:

Is dat nu wel waar ? De gemeente Bergen op Zoom kent al lang een toneeltraditie/vele toneelverenigingen. Als voorbereiding op de 2e productie van de Vierschaar, het Zoomerspel“ Diederik”, werd een kindergroep samengebracht die ruim een half jaar lang repeteerde voor rollen in het Weeshuis. Uit deze pilot werd later door het huidige CKB een toneelopleiding gevormd waar dit studiejaar inmiddels bijna 350 leerlingen voor zijn ingeschreven. Dit jaar is er zelfs een regisseurscursus van start gegaan. Van de jeugdige spelers van 8 jaar geleden en later zijn er nu een aantal doorgestroomd naar de verschillende toneelverenigingen en zijn er ook nieuwe toneelgroepen ontstaan. Er is een ontwikkeling gaande !

Geef dat dan niet volop gelegenheid om het thema “ Stad van Stoet en Spel “ een invulling te geven. Het potentieel aan spelers voor grote of kleine producties is groot, er is een areaal aan medewerkers om die producties uit te voeren en in de loop van de laatste 20 jaar zijn er velen ervaren geworden in het opzetten en uitvoeren van die producties.

Stoet:

Voor 2007 staan er in de maand juni een 4-tal stoeten aangekondigd die door de binnenstad zullen trekken. De 1e zaterdag van juni is er tijdens het Jazzweekend de traditionele Straatorkesten-parade. In het 3e weekend worden meerdere reuzen verwelkomd in het oude centrum. Op de laatste zondag van die maand zal de Maria-Ommegang plaatsvinden en op de laatste zaterdag zal de landelijke Roze Zaterdag zijn parcours vinden in Bergen op Zoom.

Een maand vol stoeten die Bergen op Zoom landelijk bekendheid kan geven.Die juni-maand van 2007 kan er een worden om nooit te vergeten!