Korenmarkt - copyright Hendrik Boot De vereniging Binnenstad stuurde het college van B&W en de raad op 12 januari 2013 een een brief waarin ze aandacht vraagt voor de karakterstieke waaiervormige bestrating, zoals die er was rondom het plein. Daarnaast vraagt ze het college wat de kans op een succesvolle verplaatsing van de oude lindebomen is en of deze operatie zorgvuldig en vakbekwaam is/wordt voorbereid.

In dit kader kan het geen kwaad nog eens kennis te nemen van het pleinenplan. Op bladzijde 18 wordt het voornemen geuit de waaiervormige bestrating terug te brengen.

De aanleiding voor de brief was de presentatie van het inrichtingsplan Korenmarkt op 22 november 2012. In het verslag van die bijeenkomst (gepubliceerd op 21 januari 2013) staat: "Het opnieuw aanbrengen van het historische “waaierverband” rondom de Korenmarkt was gewenst. Gezien de huidige verkeersbelastingen op het wegdek is het toepassen van een “waaierverband” gebruik makend van de oude keien niet voldoende. Gekozen is om de rijbanen uit te voeren in rechthoekige granietkeien."

Op 22 januari publiceerde de gemeente op haar website een tekening Inrichting Korenmarkt e.o. Hierin staat: "Geen waaierverband, keien alzijdig ruwe Roriz graniet 120x140/170x190 (rijbaan)".

De gemeenteraad heeft ingestemd met het oorspronkelijke pleinenplan waarin een waaiervormige bestrating is opgenomen. Ook de daarmee samenhangende begroting heeft ze goedgekeurd. De Vereniging vindt het onaanvaardbaar dat de bestrating in waaiervormig verband niet teruggelegd wordt. Ze vraagt zich af wanneer, waarom en door wie het oorspronkelijke plan is aangepast.