Doelstelling

De Vereniging Binnenstad Bergen op Zoom stelt zich tot doel de belevingswaarde en leefbaarheid van de binnenstad en het overige gebied vallende onder de gemeente Bergen op Zoom te verbeteren en in stand te houden.
Cultuur-historische aspecten spelen daarbij een belangrijke rol. Zo draagt ze zorg voor de structuur, het stratenplan, de bebouwing en de beeldkwaliteit van de binnenstad. Elementen die historisch waardevol en onvervangbaar zijn tracht de Vereniging te behouden en te herstellen.

Een binnenstad is voortdurend in beweging. Er wordt gewoond, gewerkt, onderwijs genoten, gerecreëerd en er worden diensten verleend. Deze functies brengen steeds nieuwe inzichten en ontwikkelingen met zich mee. De Vereniging staat in principe positief tegenover deze vaak eigentijdse ontwikkelingen. Ze wil er echter nadrukkelijk zorg voor dragen dat nieuwe plannen op een verantwoorde wijze worden ingepast. Het eigen karakter en de beeldkwaliteit van de binnenstad moeten daarbij gerespecteerd worden.