Doelstelling toelichting A

De Vereniging Binnenstad Bergen op Zoom is eind 1981 opgericht uit zorg voor de historische binnenstad van Bergen op Zoom.

Cultuurhistorische waarden
Het gaat de Vereniging om het respecteren van de cultuurhistorische waarden van het stratenpatroon en de pleinen (rooilijnen, de middeleeuwse structuur, de unieke vingerafdruk), de karakteristieken van de bebouwing (massa, kappen, gevelindeling, materialen, lijnenspel, kleuren) het ensemble (het geheel van de gevels met de straten en pleinen, het stadsgezicht) bijzondere gebouwen/ monumenten.
Voorbeelden: verzoek van de Vereniging tot plaatsing van Grebbe en Spiritusschoorsteen op de rijksmonumentelijst, behoud oude postkantoor en redding van de Maagd.
Het respecteren komt tot uitdrukking door het behouden van wat waardevol is, kwaliteit heeft en door het waar nodig versterken van die kwaliteit. Respect komt ook tot uitdrukking door bij nieuwbouw zorgvuldig af te wegen wat op die plek qua functie en architectuur mogelijk en wenselijk is.