Jong talent in één gedachtenwolk

Wie de jeugd heeft ...

Active ImageDe tijd dat de lokale politieke partijen bruisten van nieuwe ideeën en flitsende voorstellen ligt al lang achter ons. Lees de verkiezingsprogramma’s van dit jaar er nog maar eens op na. Dit kan ook niet anders gezien de gemiddelde leeftijd van de leden, de partijbestuurders en de gemeenteraadsleden. Bovendien, de tijd dat politieke partijen de wijsheid in pacht hadden is eveneens voorbij. Belangengroeperingen, actiegroepen, buurtbewoners, losse burgers hebben vaak verfrissende ideeën en verrassende voorstellen. Moderne politici weten met dit type ideeënmakers in toenemende mate hun voordeel te doen. Zij hangen aan de bel voor extra informatie of nodigen hen uit op partij- en fractievergaderingen. Maar ook bij deze buitenparlementaire groepen gaat het voornamelijk om mensen boven de 40.

Wie de jeugd heeft ...(vervolg)

De Vereniging Binnenstad Bergen op Zoom stelt voor dat het gemeentebestuur twee tot drie maal per jaar een gedachtenwolk organiseert. Een bijeenkomst van jonge creatieve denkers die zich een dag lang buigen over door de gemeente aangereikte problemen, over door bedrijven en organisaties naar voren gebrachte vraagstukken, dan wel vrijelijk hun gedachten laten gaan over door henzelf gesignaleerde kwesties. Voor de helft bestaat de groep uit jong talent gerekruteerd door bedrijven, instellingen en politieke en maatschappelijke groeperingen, en voor de helft uit belangstellenden die zich hiervoor inschrijven. De maximale leeftijd is 35 jaar. Per jaar wisselt de groep.Zulke bijeenkomsten staan of vallen met een goede probleemformulering en professionele leiding en verslaglegging Het resultaat moet zijn dat de gelanceerde ideeën door de aangesproken organisatie worden opgepakt dan wel gemotiveerd ter zijde worden gelegd. Bureaula’s zijn bij dit initiatief uit den boze.

Reactie uit het veld.

Diana KortDiana Kort, duo-burgerlid voor GroenLinks

Nog eens goed over nadenken omdat het nog maar de vraag is of Bergen op Zoom er beter van wordt, als we maar in hokjes blijven denken. Ik weet dat de politiek inderdaad bepaald wordt door mensen boven de 40 jaar evenals dat het geval is bij de meeste belangenorganisaties. Jongeren zijn alleen in beeld als ze problemen veroorzaken. Vanuit dat standpunt gezien, ben ik voorstander van dit idee. Ik pleit voor meer jongeren, die zich actief inzetten voor een betere samenleving. Maar evenzogoed kun je vaststellen dat bijvoorbeeld allochtonen, bijstandsmoeders of vrouwen in het algemeen ondervertegenwoordigd zijn. Is het dan waardevol om de groep jongeren apart te nemen? Bergen op Zoom kent natuurlijk al de jeugdraad, die ongevraagd advies kan uitbrengen aan het college. Zo hebben ze vorig jaar een voorstel uitgewerkt voor een jongerencentrum/poppodium. Het ontbreken van zo’n ruimte is ergernis nummer 1 in Bergen op Zoom onder de jongeren. GroenLinks heeft in dit traject vele mogelijkheden aangegeven, maar tot nu toe zonder resultaat. Oorzaak? Angst voor overlast in de omgeving bij het college en eventuele omwonenden. En zo willen ondernemers graag meer toeristen en bejaarden juist meer rust, jonge gezinnen meer speeltuinen en hondenbezitters meer groen en ga zo maar door. De uitdaging is juist om alle groepen bij elkaar te brengen en te werken naar een model van solidariteit, betrokkenheid, open staan voor andermans ideeën, elkaar de vrijheid gunnen en samen tot een resultaat te komen. Misschien is een internetplatform een laagdrempelig begin of een openlucht discussie op de nu nog lege Grote Markt? Maar zolang dit voor velen nog toekomstmuziek zal zijn, juich ik het initiatief om met één gedachtewolk, jongeren actief te betrekken bij Bergen op Zoom van harte toe.Eigenschap van een wolk is dat deze voortdurend in beweging is. Laat dat voor Bergen op Zoom ook zijn!