BoZUitroeptekenOp zaterdag 17 mei 2014 houdt de Vereniging Binnenstad een openbare lezing over de belevingswaarde van de binnenstad.

Belangstellenden zijn van harte welkom.

Datum: zaterdag 17 mei 2014
Tijd: 11.00 uur
Plaats: Vestzaktheater 't Zwijnshoofd
Moeregrebstraat 18, Bergen op Zoom

Na een inleiding door voorzitter André Blom zullen de kerngroepleden Piet Bruys en Jan Weyts u nader kennis laten maken met de plannen van de vereniging periodiek een stadsschouw te houden. Daarbij worden de positieve en negatieve aspecten van de binnenstad geïnventariseerd. De volgende aandachtsgebieden komen aan de orde: gevels, gevelwanden, de openbare ruimte, onderhoud, veiligheid, handhaving en functionaliteit/uitstraling.

Aansluitend volgt een proefschouw in een gedeelte van de binnenstad. De vereniging binnenstad wil graag van de deelnemers horen wat zij belangrijk vinden.

Een binnenstad is voortdurend in beweging. Veranderingen binnen de functieverdeling van wonen, detailhandel, horeca en dienstverlening zijn aan de orde van de dag. Herinrichting van de openbare ruimte en wijzigingen in het het gemeentelijke beleid op de gebieden verkeer, onderhoud, beheer en handhaving versterken die beweging. Bijna wekelijks zijn er wisselingen binnen de detailhandel, horeca en dienstverlening, zijn er verbouwingen of ontstaat er leegstand in de binnenstad. Als het gaat om de kwaliteit en de samenhang van het geheel is het niet eenvoudig alert en kritisch te blijven. Een cyclische schouw is een hulpmiddel om de kwaliteit op peil te houden of te verbeteren. Om in de toekomst een cyclische schouw te kunnen uitvoeren is de vereniging in 2013 begonnen met de voorbereiding van een methode. Graag wil ze voor de verdere ontwikkeling daarvan van belangstellenden en belanghebbenden horen wat die belangrijk vinden.