't Ketrientje, ledenbericht

Op 27 juli 2019 stuurde het bestuur onderstaand bericht aan de leden

Beste leden,

Het is alweer enige tijd geleden dat we over de ontwikkelingen op het terrein van het Ketrientje hebben bericht.
Zoals u uit de pers heeft kunnen vernemen is het college van B &W voornemens het hoofdgebouw en het voormalig zusterhuis van het complex aan te wijzen tot beschermd monument.
Eigenaar Tante Louise wil het perceel herontwikkelen met moderne verpleegplaatsen. Deze worden medegefinancierd door nieuw te bouwen luxe koopappartementen aan het St. Catharinaplein.
Volgens de media heeft Tante Louise nu aangegeven geen financiële haalbaarheid meer te zien en naar een andere locatie op zoek te gaan.
De Vereniging Binnenstad streeft ernaar dat onze stad haar historisch karakter en kwaliteit behoudt ten faveure van een goed en levendig leefklimaat. We zijn niet tegen nieuwbouw, mits goed passend in de omgeving. Bij monumenten streven we zoveel mogelijk naar behoud met een bruikbare invulling.
Het is duidelijk dat de huidige situatie van het Catharinacomplex verloederd en desolaat oogt.
Als de belanghebbende partijen met een standpunt de hakken in het zand zetten voor het eigen gelijk, zal er nog lange tijd niets gebeuren. Daar is niemand mee gediend.

Oproep

De Vereniging Binnenstad pleit ervoor dat de betrokkenen, Tante Louise en het Cuypersgenootschap, zo snel mogelijk met elkaar om tafel gaan en oprecht proberen gezamenlijk tot een realiseerbare oplossing te komen.

Namens het bestuur van de Vereniging Binnenstad,
Ria Adriaansen, voorzitter