Nieuwe bezwaren tegen De Zeeland

Totaalplan DeZeeland

Overschrijding van 1.700 vierkante meter winkelvloeroppervlak

De Vereniging Binnenstad heeft een bezwaarschrift ingediend tegen het aanbrengen van verdiepingsvloeren in het gebouw naast de nieuwe Praxis bij De Zeeland. Door deze vloeren komt er 1.300 vierkante verkoopoppervlak bij en wordt het maximum dat in het bestemmingsplan is gesteld flink overschreden.

De Vereniging Binnenstad heeft ook vastgesteld dat er daarnaast nog eens 455 vierkante meter extra wordt gerealiseerd die niet voorzien was. Het bestemmingsplan uit 2012 laat maximaal 15.100 vierkante meter toe. Dit maximum wordt nu met ruim 1.700 vierkante meter overschreden.

De Vereniging Binnenstad diende eerder al bezwaar in tegen de vestiging van een versmarkt die ook niet in het bestemmingsplan was voorzien. Dit bezwaar is nog in behandeling.

Horeca

In haar bezwaarschrift vermeldt de Vereniging Binnenstad ook, dat het restaurant van De Watertuin met 1.100 vierkante meter en het restaurant van de bowling met 900 vierkante meter, ruim het gestelde maximum van 350 vierkante meter, voor restaurant in het bestemmingsplan overschrijden.

Grote zorg over de gevolgen

Zoals de vereniging reeds eerder aangaf in haar bezwaar tegen de versmarkt, is zij zeer bezorgd over de effecten van deze uitbreidingen van het aantal vierkante meter winkel-en horeca oppervlak. Met name de effecten op de binnenstad, maar ook op andere delen van de stad zullen niet gering zijn. Het lijkt erop dat De Zeeland steeds maar uitgebreid wordt boven de eerder gestelde en gepubliceerde maximumgrenzen. Dit zal er toe leiden dat de leefbaarheid van onder andere de binnenstad verder onder druk komt te staan en dat ondernemers die geconfronteerd worden met dit soort onverwachte ontwikkelingen in De Zeeland, grote risico’s gaan lopen.

Ook zijn de uitbreidingen in strijd met de gedane vaststellingen dat er al veel te veel winkeloppervlak is in Bergen op Zoom en het vastgestelde beleid om te komen tot een vermindering daarvan. Zie hiervoor ook de detailhandelstructuurvisie  en de regels bestemmingsplan De Zeeland.

In een aparte brief aan het college heeft de Vereniging Binnenstad opheldering gevraagd hoe dit alles heeft kunnen gebeuren.