Bericht van de voorzitter

Op 19 juni 2019 stuurde de nieuwe voorzitter onderstaand bericht aan de leden van de Vereniging Binnenstad.

Geachte leden,
Enkele maanden geleden heeft u mij tot voorzitter van de Vereniging Binnenstad benoemd. Een eervolle, maar niet altijd gemakkelijke taak. De zorg die wij voor onze stad hebben, maakt dat de VB gevraagd en ongevraagd reactie geeft op plannen en ontwikkelingen en soms leidt dat tot zienswijzen en bezwaren die veel publiciteit genereren.

In de media

In de afgelopen weken is de VB enkele malen in de pers genoemd, waarop op internet en sociale media diverse reacties zijn geplaatst. Ook van onze eigen leden horen wij regelmatig kritische geluiden.
Bij perspublicaties is er helaas niet altijd  gelegenheid voor wederhoor geboden. Ook gaat het vaak om ingewikkelde materie die niet in enkele zinnen te duiden is.
Ik voel de behoefte daarom nog eens uiteen te zetten waarom de VB diverse acties voert.
De VB staat al bijna 40 jaar voor een leefbaar Bergen op Zoom met een aantrekkelijke binnenstad met een hoge belevingswaarde.

Samenvattend

Het college van B&W houdt zich –willekeurig en zonder enig overleg- vaak niet aan vastgestelde bestemmingsplannen, afspraken, beeldkwaliteitplan, parkeernorm, etc..
Onze Nederlandse samenleving is een rechtsstaat. We hebben met elkaar een stelsel van regels waaraan zowel de overheid als haar burgers zich moeten houden. Overheid en burgers zijn daar samen verantwoordelijk voor. Als het nodig is toetst de onafhankelijke rechter.
De VB heeft zich daarom meerdere malen tot die rechter gewend. Helaas gaat de inhoudelijke discussie vaak verloren in formeel-juridisch argumenten. Maar dat mag niet beletten toch steeds te trachten om een rechterlijk oordeel op genoemde inhoudelijke punten te verkrijgen.

Ria Adriaansen

Enige kwesties

De Zeeland

Om de binnenstad voor achteruitgang te behoeden zijn in 2012 bij het opstellen van bestemmingsplan De Zeeland afspraken gemaakt en regels vastgesteld: één supermarkt zou worden toegestaan en verder alleen detailhandel in volumineuze goederen.
De invulling van de oude suikerfabriek is een mooi voorbeeld van hergebruik van monumentaal erfgoed en de VB heeft met dit plan dan ook van harte ingestemd.
Maar amper 2 jaar na vaststelling stond het college ineens 4 x 1000 m2 gewone detailhandel toe; in onze ogen een regelrechte bedreiging voor de leefbaarheid en de belevingswaarde van de binnenstad.
Niet tegen De Zeeland maar tegen deze afwijking van het vastgestelde bestemmingsplan zonder enige procedure van overleg door het college heeft de VB zich verzet. Helaas, door formeel-juridische argumenten werd de VB niet ontvankelijk verklaard en bleef een uitspraak op inhoud uit.

Het college heeft bepaald dat, indien winkelketens zich in De Zeeland vestigen en vestiging(en) in de binnenstad sluiten, een boete zal worden verbeurd, maar of de gemeente dat hard gaat maken, moet nog maar blijken.

Op de Weele

In 2013 is met de gemeenteraad en met de VB uitdrukkelijk afgesproken en vastgelegd dat er maar één flatgebouw zou komen naast het Groot Arsenaal, het Hamhuis, waarbij tevens na veel discussie de hoogte daarvan werd teruggebracht tot 25 meter. In oktober 2017 maakt het college onverwacht bekend dat aan de andere zijde van het Groot Arsenaal nog een tweede woontoren van iets meer dan 25 meter hoog zal worden gebouwd. Van naleving van het Beeldkwaliteitsplan Binnenstad dat eerder van toepassing was verklaard, is geen sprake.
Ook tegen deze eenzijdige afwijking van eerder gemaakte afspraken heeft de VB, samen met bewoners van Nieuwe Vesting, bezwaar en beroep ingediend tegen het uitwerkings-(bestemmings)plan Op de Weele en de bouw(omgevings)vergunning.
Deze twee beroepschriften lopen nog bij de Raad van State.

WIBOZ

In deelplan Op de Weele (en dat maakt Op de Weele en WIBOZ met elkaar verbonden) wordt ook de bouw van zorgappartementen van WIBOZ gerealiseerd.
De zorgappartementen hadden vermeld moeten worden in de regels van het ontwerp uitwerkingsplan dat ter inzage lag. Daarvan was geen sprake.
Tevens moet, bij het toestaan van deze projecten, worden beschreven welke parkeerbehoefte daardoor ontstaat en hoe en waar deze parkeerruimte wordt gemaakt.
Heeft de gemeente daarbij wel de juiste parkeernorm per woning gehanteerd? Zowel voor het aantal woningen in het flatgebouw Op de Weele als voor WIBOZ  is er op eigen terrein onvoldoende parkeergelegenheid. Tellingen van het aantal parkeervakken in het gebied doen vrezen voor een parkeertekort voor bewoners, ook gezien het feit dat er al diverse vakken zijn gewijzigd naar boombeplantingsvak.
Een mededeling van de gemeente dat 7 extra parkeervakken langs de Rijtuigweg zullen worden aangelegd, is (nog) niet uitgevoerd, en die 7 vakken bieden geen soelaas voor het berekende tekort, e.e.a. nog afgezien van de vraag of men wel de juiste parkeernorm hanteert.
Inzake WIBOZ heeft de bestuursrechter in Breda in mei j.l. besloten eerst maar af te wachten wat de Raad van State zal beslissen in de hierboven genoemde beroepschriften.

Geen vertraging door de VB

WIBOZ diende op 23-12-2017 de bouwaanvraag in en kreeg op 26-3-2018 vergunning, dus gewoon binnen de normale (door de gemeente verlengde) termijn van 14 weken. Van enige vertraging door of vanwege de VB is geen sprake. De VB heeft er bewust voor gekozen geen voorlopige voorziening bij de rechter aan te vragen (een voorlopige voorziening had de bouw stilgelegd tot aan de uitspraak).