Gròòt Berregs Diktee 2024 en Ver'alewedstrijd

Deze vond dit jaar plaats op woensdag 24 januari

Het thema was: Vor mijn oef 't nie mir

De winnaar was Joost Eykman, nr. twee was Koen Burgel en derdes was Mart Franken (van de Dubbelstraat). Marianne Wierckx won de Oorkonde als beste Oud-Winnaar. De Ver'alewedstrijd wer gewonne deur Paul de Waal.

Kijk voor meer informatie op DEZE PAGINA.

Retteketet hardop

Vorig jaar brachten we een voorleesboek vor kleine kullekes uit met als titel “Retteketet en andere ver’ale”.

Al deze verhalen zijn door leden van De Berregse Kamer ingesproken en zijn te beluisteren via deze website.

U vindt de verhalen door in het menu, of op de knop hieronder te klikken op Hardop.

Retteketet hardop

24 maart 2024
West-Brabants Dialectcafé
Steenbergen

Bekijk locatie en tijden

Vriend worden?

Vanaf € 15,- per jaar bent u vriend van De Berregse Kamer en profiteert u van de voordelen voor vrienden.  Nog geen vriend? Stuur een e-mail naar info@deberregsekamer.nl met uw gegevens.

Wilt u als echtpaar vrienden worden? Dan betaalt u slechts € 25,- per echtpaar.

Wat krijg ik ervoor terug?

Publicaties

De Berregse Kamer heeft inmiddels al een groot aantal boeken en andere publicaties uitgebracht, zoals het boek met Bergse spreekwoorden, uitdrukkingen en gezegden "Ge ken komme, de matte legge"; het bijnamenboek "Van wie zijde gij d'r één" en inmiddels de derde uitgave van 't "Bergs Woordenboek".

Bekijk alle publicaties Ik wil een boek

Wat is Dialectgenootschap De Berregse Kamer?

De Berregse Kamer legt het klinkende dialect vast op schrift en in gesproken woord, o.a. door het afnemen van interviews, en vertaalt het vervolgens in woordenlijsten en spellingregels, gebundeld in het Bergs Woordenboek.

Ook andere activiteiten ontplooit de Berregse Kamer om het dialect levend te houden. Zo organiseren we Vriendenbijeenkomsten voor onze leden die meer willen leren van en over het Berregs en de daarmee samenhangende historie van de stad.

Voorbeelden van onze projecten zijn; het Gròòt Berregse Diktee en het Berregs Jeugddictee; straatnamen uit de binnenstad voorzien van hun oude Berregse volksnaam; de realisatie van het Berregs Kookboek en het Berregs Bijnamenboek.

De Berregse Kamer

De Berregse Kamer legt het klinkende dialect vast op schrift en in gesproken woord, en vertaalt het vervolgens in woordenlijsten en spellingregels, gebundeld in het Bergs Woordenboek. Ook andere activiteiten, zoals Vriendenbijeenkomsten en het Gròòt Berregs Diktee, ontplooit de Berregse Kamer om het dialect levend te houden.

Van Beulestratje naar Kolepadje

Waar is het Beulestratje en waar het Kolepadje?

Wie is De Bommerijn en wie is Schele Mie? Waar was de winkel van de Kattenaaier en waar het café van Piet Hendrikx? Kom het te weten tijdens de gezellige stadswandeling waarin verhalen over oude straatnamen, verdwenen winkels, volkse gebruiken en markante volkstypes centraal staan.

Wandeling:          1,5 uur
Groepsgrootte:   maximaal 15 personen
Vertreklocatie:    in overleg
Tarief:                   basistarief € 20,00 + € 2,50 per deelnemer