Doelstelling toelichting B

Binnenstad
Het gaat de Vereniging ook om het respecteren van de binnenstad, het centrum van Bergen op Zoom waar men werkt (geld verdient in winkels, horecagelegenheden, kantoren, ateliers en bedrijfjes), woont, winkelt, verpoost, elkaar ontmoet, cultuur beoefent en van cultuur geniet, kerkt en onderwijs volgt. Kenmerkend voor de binnenstad is juist deze combinatie van – soms conflicterende - functies. Het gaat de Vereniging om het behoud en waar nodig het versterken van deze combinatie, die borg staat voor diversiteit, creativiteit en voor levendigheid. Leefbaarheid is daarbij een belangrijk criterium: voor de bewoners, voor de bezoekers en de werkers. Denk aan groen en speelgelegenheden (rustplekken), verkeer en parkeren, vuil en reclameborden op straat, veiligheid en sociale controle. De functiecombinatie verschraalt als kantoren, diensten en bedrijven verdwijnen, waar winkels en woningen toenemen. De Vereniging beijverde en beijvert zich al jaren voor de herinrichting van de straten en pleinen, het wonen boven winkels, het vertrek van de harde horeca naar de pleinen, een passend verkeersplan en parkeerplan. Zaken die inmiddels ook boven aan de agenda van de gemeente staan. Statutair richt de Vereniging zich op de binnenstad en het overige gebied vallende onder de gemeente Bergen op Zoom en op historisch waardevolle en onvervangbare zaken die kenmerkend zijn voor het eigen karakter en de beeldvorming van de gehele gemeente.